Sram
Az amerikai SRAM, rendhagyó gyökerekkel rendelkezik, üzleti stratégiája, fejlődési íve is nagyban eltér a kerékpáripar egyéb szereplőitől. 1987-ben alapítja három Wall Street-i befektető, Scott, Ray, és Sam, akikből Stan (Ray) Day a mai napig a céget vezeti. Az első lépés a csőd szélén álló német Sachs kerékpáros üzletágának megvásárlása, majd 1988-ban jelentkeznek az egykori Sachs marokváltókar SRAM feliratú változatával, a Grip Shifttel. 1991-ben beperelik a Shimanót tisztességtelen kereskedelmi stratégiáért, amely peren kívül egyességgel és jelentő anyagi haszonnal zárul. Ez megadja az első jelentős tőkeinjekciót az amerikai cégnek, így elindulhat a diadalmenet. A második nagy lökést a SRAM a Lehman Brothers befektetési alaptól kapja, amely a 2006-ban kirobbant gazdaság válság egyik fő előidézője. Az összeg 235 millió dollár, amellyel újabb gyenge lábakon álló, de sikeres kerékpáralkatrész-gyártó cégeket vásárolnak fel. 2011-ben tőzsdére viszik a céget, amely újabb 300 millió dollár tőkebevonást eredményez. Így kerül szép lassan a SRAM birtokába a Fichtel and Sachs, a Sachs-Huret, a RockShox, az Avid, a Truvativ, a Zipp, majd a QUARQ, azok teljes fejlesztőcsapatával és forgalmazási hálózatával. Saját fejlesztőcsapatuk az alkatrészek vonalára koncentrál, ahol nem titkolt cél a Shimano, illetve az olasz Campagnolo piaci részesedésének megszerzése. A 2000-es évek kizárólag az MTB alkatrészek piacáról szólnak: új technológiai módszereket, újszerű kompozit alapanyagokat és távol-keleti gyártásmódszert alkalmazva több alkatrészcsaláddal jelentkeznek, a belépőszinttől a versenysportban alkalmazott csúcstechnikáig. Nagy hangsúlyt kap a marketing, illetve az új kerékpárok SRAM alkatrészekkel való ellátása. Országúti alkatrészekkel 2006-ban jelentkeztek, majd egyre több profi csapatot szponzorálva mára a márkanév már megszokottan cseng mind a versenyzők, mind a publikum számára. Alberto Contador viszi először győzelemre a SRAM nevet a Tour de France körversenyek történetében. Számos technikai újítást jegyez a SRAM: ilyen például az 1X11-fokozatos váltórendszer vagy például a hidraulikus országúti fékrendszer. Legújabb ütőkártyájuk az AXS vezeték nélküli elektronikus váltórendszer, amely mind országúti, mind MTB kerékpárok számára elérhető. Ezzel a SRAM nemcsak utolérte, hanem sok tekintetben meg is előzte nagy riválisát, a SHIMANO óriáscéget.