Rock Shox
A mountain bike története elválaszthatatlan a ROCK SHOX névtől. Az amerikai márka az első sikeres kerékpárfelfüggesztés-rendszer megalkotója, a mai napig piacvezető e téren. Mindez Paul Turnernek és Steve Simonsnak köszönhető, két egykori motorversenyzőnek, akik 1989-ben mérnöki munkájukat feladva létrehozták a ROCK SHOX céget. A kerékpáripar iránti érdeklődés Turner érdeme, hisz rákapott „pedálosokra” is, részt vett az első triatlon versenyeken, illetve kaliforniai haverjaival - köztük Keith Bontragerrel - gyakran hajtott terepen is. Motorversenyzőként Turner megszokta a kényelmet és irányíthatóságot biztosító felfüggesztést, ami az akkori, kezdetleges „ősmontikról” még bőven hiányzott. Megtervezte az első MTB rugósvillát, RS-1-et, amely 1990-ben debütált. Az ott alkalmazott megoldások szabadalmi védettséget élveztek, így biztosítva több évre a piaci előnyt. Már az első versenyszezonban az amerikai Ned Overend NORBA összetett címet nyert egy RS-1-el szeret kerékpáron, gyorsabban tudott lefele száguldani, amely mindenképpen nagy előnynek számított. Két évvel később mutatkoztak be a legendás Mag 20 és Mag 30 villák forradalmi levegős rugórendszerrel, finomabb működéssel. A ROCK SHOX név ezzel a modellel a mountain bike villák szinonimájává vált. Turner később megvalósította a kerékpár teljes felfüggesztését is, de ennek elterjedéséhez még egy évtizedet várni kellett. A 90-es évek végére a konkurencia utolérte az úttörő márkát, a piaci versenyben a Manitou, a Marzocchi, az RST és a Fox Racing komoly sikereket könyvelhetett el, ami megrengette Turnerék kis cégét. Ez oda vezetett, hogy a csőd elöl menekülve a SRAM tulajdonába került a ROCK SHOX, gyártóbázisa pedig Coloradóból Tajvanra költözött. Szerencsére a törést nemcsak átvészelte a csapst, hanem erősebben került ki belőle, mint valaha. Ma széles villa és hátsó felfüggesztéstag kínálata a tesztekben rendre jobbnak bizonyul a konkurenseknél - mind az alsóbb árszegmensben, mind a csúcskategóriában. Az utóbbi években a felfüggesztés mellett az állítható magasságú nyeregszárak kifejlesztése hozott jelentős sikereket a cégnek.